Voedingsdeskundige Leroy van de Ree leidt je door de supermarkt

by Sven Kok

Wat is gezond en wat is ongezond? Veel mensen zien in de supermarkt door de bomen het bos niet meer. Voedingsdeskundige Leroy van de Ree helpt misverstanden de wereld uit en deelt interessante feitjes en wetenswaardigheden over voeding op zijn Instagram-account @voedingsweetjes.

“Voor veel mensen is het onduidelijk wat precies gezonde voeding is”, zegt Leroy. “Dat is niet zo gek als je bedenkt dat 80 procent van de producten in de supermarkt volgens de richtlijnen van de Gezondheidsraad ongezond is.”

Gezond ontbijt
@voedingsweetjes heeft inmiddels 539.000 volgers die geïnteresseerd zijn in Leroy’s filmpjes waarin hij gezonde producten bij verschillende supermarkten laat zien, vertelt welke wraps je het beste in je mandje kan gooien en tips geeft voor voedende ontbijtjes. Wat hij aanraadt? “Ik start de dag altijd met een eiwitrijk ontbijt, door bijvoorbeeld yoghurt met volkoren ontbijtgranen te eten. Dat heeft even nodig om te verteren en je zit langer vol. Als je een boterham met vlokken eet, heb je na een uur weer honger. Kies voor goede vetten, die zitten bijvoorbeeld in noten en avocado. En ik zorg dat ik elke ochtend 200 gram fruit binnenkrijg, door mijn ontbijt af te toppen met diepvriesfruit. Ook kun je kiezen voor volkoren boterhammen met een eiwitrijk beleg, zoals gebakken ei of hüttenkäse.”

‘Voor veel mensen is het onduidelijk wat precies gezonde voeding is’

 Vega of vegan

Leroy is een voorstander van regelmatig vega of vegan eten. “Als we alle monden op de wereld willen blijven voeden, moeten we minder dierlijk en meer plantaardig eiwit gaan eten. Vlees en vis zijn prima eiwitbronnen, maar we krijgen er over het algemeen te veel van binnen. Daarom moeten we een switch maken naar minder vlees en meer noten, peulvruchten, ei en vleesvervangers, zoals tofu en tempeh.” Ook gaat het vaak over suiker. “Over het algemeen krijgen we te veel toegevoegde suikers binnen. Als je wil minderen is het goed om te stoppen met frisdrank. Je kunt eerst de stap maken naar frisdank zonder suiker. En eet eens gedroogd fruit in plaats van snoep, daar zit ook veel suiker in, maar het is een stuk gezonder.”

Gerelateerde artikelen