Veel mensen doen onvoldoende onderzoek naar een goede zorgverzekering. Herkenbaar? Slecht nieuws: dat kan je veel geld kosten. Om dat te voorkomen, legt Tijmen Hendriksen, woordvoerder van Patiëntenfederatie Nederland, uit waar je precies op moet letten bij het afsluiten van een zorgverzekering.
“In het algemeen is het belangrijk om te beseffen dat er iets te kiezen valt”, legt Tijmen uit. “Veel Nederlanders zijn daar niet voldoende van op de hoogte. Zo bieden verzekeraars bijvoorbeeld verschillende soorten polissen aan, met allemaal hun eigen voor- en nadelen. Mocht je specifieke wensen of eisen hebben waar een zorgverzekering wat jou betreft aan moet voldoen, loont het om jezelf erin te verdiepen en tijd te besteden aan het maken van de voor jou juiste keuze.”
Een passende zorgverzekering
Je kunt vooraf de keuze maken voor een ander type basisverzekering. Met een restitutieverzekering kies je zelf je zorgverleners, bij een natura verzekering moet je rekening houden met welke zorgverleners gecontracteerd zijn en bij een natura select of budget verzekering is er sprake van een nog beperkter aantal gecontracteerde zorgverleners.
Het verdiepen in de keuze
Het kost wat tijd en uitzoekwerk, maar dat is het zeker waard. “Als je ongecontracteerde zorg ondergaat terwijl je geen restitutieverzekering hebt, moet je een deel van het bedrag zelf betalen. Dit kan oplopen van enkele honderden tot duizenden euro’s per behandeling.” Het is dus zeer de moeite waard om voordat je een behandeling start, goed uit te zoeken of een zorgaanbieder gecontracteerd is. Als dat niet het geval is, kun je contact opnemen met je zorgverzekeraar. Die heeft namelijk de (zorg)plicht om jou van goede zorg te voorzien die vergoed wordt. Die moet dan een zorgaanbieder voor jou vinden.”
‘Als je ongecontracteerde zorg ondergaat terwijl je geen restitutieverzekering hebt, moet je een deel van het bedrag zelf betalen'
Zorgplafond
Tijmen ziet dat de toegankelijkheid van de zorg onder druk staat. “Wachtlijsten zijn daar een belangrijke oorzaak van.” Door het zorgplafond, een maximumbedrag dat een zorgaanbieder mag declareren bij een zorgverzekeraar, kunnen mensen niet altijd terecht in het ziekenhuis naar keuze of moeten ze plotseling wisselen van zorgaanbieder. “We snappen het principe van een zorgplafond, maar in de uitwerking zijn de patiënten vaak de dupe.” Een oplossing? “Wij denken dat het veel beter kan als ziekenhuizen en verzekeraars beter gaan communiceren, hier flexibeler mee omgaan en elkaar helpen. Bij de ene aanbieder is de wachtlijst langer dan bij de andere. Dus soms kun je beter bij bijvoorbeeld een ander ziekenhuis terecht. Dat gebeurt nu niet genoeg.” Hij heeft nog wel een tip voor mensen die op een wachtlijst staan: “Zorgverzekeraars hebben de plicht om patiënten toegang te verlenen tot goede zorg. Sta je op een wachtlijst, bel dan je zorgverzekeraar zodat die kan bemiddelen en je eventueel bij een andere zorgaanbieder kan plaatsen.”