’Wasbare luiers zijn duurzaam en je bespaart er zo’n 1000 euro mee per kind’

by Sven Kok

Jeffrey Scholten is mede-eigenaar van Kidzstore. De webshop verkoopt duurzame baby- en kinderproducten met als core business: wasbare luiers. En die wasbare luiers zijn om meerdere redenen interessant. Ze zijn zowel goed voor het milieu als voor de portemonnee.

“Wegwerpluiers vormen 8 tot 10 procent van al het afval in Nederland”, vertelt Jeffrey. “Gezinnen met jonge kinderen produceren alleen al aan luiers zo’n 265 kilo afval per jaar. En dat terwijl de overheid vorig jaar het afval met 50 kilo per gezin per jaar wilde terugdringen.”

 

Vies en ouderwets

Om die reden zijn wasbare luiers een goede oplossing. “In het begin moest ik er zelf ook niks van hebben. Ik vond het vies en ouderwets, maar toen we ermee experimenteerden kwam ik erachter dat dat helemaal niet zo is. De ontlasting komt op een wegwerp-inlegvelletje en belandt dus niet in de wasmachine.”

Daarnaast bespaart het een hoop geld: “Zo’n 1000 euro per kind per luierperiode.” En kinderen die wasbare luiers dragen, zijn gemiddeld een jaar eerder zindelijk. “De wegwerpluiers bevatten chemische korrels die het vocht absorberen, daardoor hebben kinderen langer een droog gevoel met als gevolg dat ze minder snel zindelijk zijn.”

‘Kinderen die wasbare luiers dragen, zijn gemiddeld een jaar eerder zindelijk’

Eerder zindelijk De wasbare luiers daarentegen zijn gemaakt van een natuurlijk materiaal als bamboe of katoen. “Kinderen voelen letterlijk eerder nattigheid en dat gevoel is niet prettig. Ze geven eerder aan wanneer ze moeten poepen of plassen en zijn op die manier eerder zindelijk.” Het zijn de luiers uit het verleden. “Als ik mensen over de wasbare luiers vertel, zien ze hun opa en oma voor zich”, vertelt de ondernemer. Maar het zijn ook de luiers van de toekomst. “Duurzaamheid en het milieu zijn steeds belangrijker. De aankomende generatie is hier steeds meer bezig. Hopelijk wordt kiezen voor een milieuvriendelijk alternatief langzamerhand de standaard.” Die toenemende populariteit ziet hij terug in de omzet van zijn bedrijf. “Tijdens de coronapiek is de omzet van Kidzstore verachtvoudigd. Terwijl iedereen wc-papier hamsterde, raakten ouders in de stress. Wat als straks ook de luiers op zijn? Bij wasbare luiers is dat geen probleem.” Jeffrey weet het bijna zeker: het is slechts een kwestie van tijd voordat Nederland definitief overstapt op wasbare luiers. “Binnen nu en vijf jaar komt die omslag.”

Gerelateerde artikelen