Barbie behoort al jaren tot het meest populaire speelgoed ter wereld. Dat is niet voor niks. De poppen zijn mooi, spreken tot de verbeelding en zijn er in alle vormen, soorten en maten.
Kinderen vinden het heerlijk om eindeloos te spelen. Niet alleen is het ontspannend als ze in hun fantasiewereld verdwijnen, ook is het goed voor hun ontwikkeling, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van de universiteit van Cardiff. Ze breiden onder meer hun woordenschat uit, het bevordert hun creativiteit en hun motorische en sociale vaardigheden.
35 huidtinten en 9 lichaamstypes
Tijdens het spelen bereiden kinderen zich voor op hun toekomst. Met Barbie leren ze dat je alles kunt zijn wat je wil: zakenvrouw, kapster, dokter of atleet. De wereld van Barbie kent geen grenzen en moedigt jongens en meisjes aan om zichzelf te zijn.
Al sinds de jaren zestig staat Barbie voor diversiteit en inclusiviteit. Zo werd Christie in 1968 geïntroduceerd, de allereerste Afro-Amerikaanse pop. En in 1981 kwamen de ‘dolls of the world’ op de markt: Barbies uit verschillende landen met traditionele kleding.
De poppen zijn er in alle soorten en maten, met verschillende huidtinten, kapsels, outfits en lichaamsvormen. De missie van Barbie is om iedereen te vertegenwoordigen en bij te dragen aan een diverse en inclusieve wereld. Daar wordt hard aan gewerkt en er verschijnen elk jaar nieuwe poppen. Zo zijn er onder meer Barbies met vitiligo, alopecia, een armprothese en een gehoorapparaat. De Fashionista-lijn bevat maar liefst 35 huidtinten, 97 kapsels en 9 lichaamstypes. Zo is er voor elk kind wel een Barbie die hem of haar representeert en zorgt voor blijdschap en vreugde.
‘Barbie is de meest diverse poppenlijn op de markt en speelt een belangrijke rol in de eerste ervaringen van kinderen’
Syndroom van Down
In april lanceerde Mattel in samenwerking met de National Down Syndrome Society (NDSS) de eerste pop met het syndroom van Down. Een belangrijke stap in de vertegenwoordiging van handicaps in de speelgoedwinkel. De pop is korter dan andere Barbies, heeft een langer bovenlijf, een ronder gezicht, een platte neusbrug en amandelvormige ogen die lichtelijk schuin staan.
"Barbie is de meest diverse poppenlijn op de markt en speelt een belangrijke rol in de eerste ervaringen van kinderen. Met deze pop willen we ons steentje bijdragen en het heersende stigma in de samenleving bestrijden door middel van spel”, aldus Lisa McKnight, senior vice president bij Barbie. “Wij willen alle kinderen de kans geven om zichzelf in Barbie te herkennen en hen tegelijkertijd aanmoedigen om te spelen met poppen die niet op hen lijken. Spelen met een pop uit een andere wereld kan leiden tot meer begrip en een groter gevoel van empathie. En dat leidt tot een meer inclusieve samenleving waar ruimte is voor iedereen.”
Bezoek de website en zoek de Barbie uit die past bij jouw kinderen.