Culinair Aangeboden door Gkazas

Wat begon met een huwelijk, groeide in twintig jaar uit tot een familieproduct in 2500 winkels

Bijna twintig jaar geleden begon Floris Reurts (36) en het Gkazas familiebedrijf aan hun missie: de olijfoliemarkt veranderen. 'Deze is grotendeels vervalst,' aldus Reurts. 'Wij gebruiken enkel de beste olijfolie die op Kreta te vinden is, zonder ermee te rommelen. Daarom zijn we duurder.'

Toen Floris zestien was, viel het hem op dat er bijna geen Griekse extra vierge olijfolie te koop was in Nederlandse winkels. ‘Als het er al was, betaalde je er een godsvermogen voor’, vertelt hij. Dat zette hem aan het denken: wat zat er in die veel goedkopere flessen in de supermarkt? ‘De goedkope extra vierge olijfolie bevat vaak olie die is aangelengd of gemengd met bulk uit meerdere landen en van verschillende jaren.’

Kwaliteit boven alles

Op zijn achttiende verhuisde Floris vanuit Velp naar Amsterdam om te studeren. Zijn hart ligt in de hoofdstad, maar ook op Kreta. Daar ontmoette zijn moeder jaren eerder George Gkazas met wie ze trouwt. George liet Floris kennismaken met de pure smaak van versgeperste olijfolie. ‘Die geur van dat grasgroene spul, zo puur en fris, dat is het mooiste wat er is’, zegt Floris. Als student begon Floris vaten olijfolie mee naar Nederland te nemen, goot ze in wijnflessen en deelde ze uit aan vrienden op verjaardagen. Iedereen was laaiend enthousiast. Zo ontstond de missie van Floris: écht goede olijfolie moest voor iedereen toegankelijk zijn. Gkazas werkt inmiddels met zo’n vijftig boeren op Kreta. De olie wordt alleen ingekocht als deze organoleptisch – geproefd en beoordeeld op geur, kleur en smaak – is goedgekeurd. ‘Olijfolie houdt niet van licht, lucht en warmte’, legt Floris uit. ‘Alles draait om de kwaliteit van de olijf op het moment van persen.’

Een eerlijk familieproduct met een verhaal Dankzij de gezamenlijke toewijding groeide zijn olijfolieproject uit tot een serieuze onderneming met ieder zijn taak. Stiefvader George was verantwoordelijk voor de oogst, zijn moeder verzorgde de etiketten op de flessen en zijn broer verkocht de olijfolie op markten, en aan winkels en restaurants. Floris werkte aan de marketing en deed de boekhouding. Ook organiseerde hij proeverijen om de naamsbekendheid van Gkazas te vergroten. Inmiddels ligt Gkazas in 2500 winkels in de Benelux, waaronder Albert Heijn. Voor de supermarkt ontwikkelde Floris een toegankelijke, non-biologische variant, maar de kenmerkende groene blikken met biologische olijfolie blijven exclusief voor speciaalzaken. 'Zij hebben ons gebracht waar we nu zijn, zij vertellen ons verhaal en daar zijn we hen heel dankbaar voor,' licht Floris toe.

Lees ook