Duurzaam eten is goed voor je gezondheid, de planeet en het voorkomt dierenleed. Maar het vereist ook voorkennis. Daarom hebben wij ons huiswerk gedaan en het antwoord gezocht op de vraag: wat kun je beter wel en wat kun je beter niet doen als je graag vis eet?
Koop je je vis in de supermarkt? Kies dan voor vis met een keurmerk. Deze keurmerken garanderen dat de vis op een milieuvriendelijke en sociaal verantwoorde manier is gevangen of gekweekt. Je kunt er ook voor kiezen om je vis te kopen bij een lokale vishandel of visserij. Zo voorkom je dat de vis van ver moet komen. Bovendien is lokale vis vaak verser en lekkerder én kun je in deze zaken terecht voor advies over welke vissoorten in jouw regio per seizoen beschikbaar zijn.
Bedreigde vissoorten
Sommige vissoorten – zoals blauwvintonijn en paling – worden met uitsterven bedreigd. De oorzaak is in veel gevallen overbevissing. Vermijd deze soorten en kies in plaats daarvan voor vis die in overvloed aanwezig is en minder druk legt op de ecosystemen, zoals haring, makreel en sardines. Niet alle vangstmethoden zijn even goed. Sommige, zoals bodemsleepnetten, kunnen zelfs destructief zijn voor het onderwaterleven. Probeer daarom vis te kopen die is gevangen op een verantwoordelijke manier, bijvoorbeeld met lijnen, hengels of potten. Deze methoden hebben minder bijvangst en veroorzaken minder schade aan de zeebodem.
Greenwashing is helaas nog altijd een veelgebruikte marketingtruc
Voorkom voedselverspilling
Het is misschien een inkoppertje, maar koop alleen de hoeveelheid vis die je nodig hebt en laat je niet verleiden door aanbiedingen. Hoe minder voedsel je verspilt, hoe beter het is. Natuurlijk kopen we allemaal weleens iets te enthousiast in óf krijgen we toch niet alles op. Wees in dat geval creatief en eet de restjes de volgende dag op of verwerk het in een andere maaltijd. De ene ondernemer zet zich volop in voor een mooiere en duurzamere wereld, de ander vindt het vooral belangrijk dat jij denkt dat ‘ie zich daarvoor inzet. Greenwashing is helaas nog altijd een veelgebruikte marketingtruc. Wees daar alert op en steun visverkopers, supermarkten en restaurants die zich inzetten voor een duurzamere wereld.