Spelenderwijs leren tijdens de GeoWeek

by Sven Kok

Tijdens de jaarlijkse GeoWeek van het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG) krijgen leerlingen van tien tot en met vijftien jaar de kans om kennis te maken met het geo-werkveld. En daarbij mogen ze zelf aan de slag.

“Vanuit het Kadaster willen we jongeren inspireren en ze laten ontdekken wat er allemaal mogelijk is met geografische informatie”, vertelt Esther Hollink. Ze is teamleider bij het Kadaster, één van de sponsoren van de GeoWeek. Ook was Esther een van de eerste vrouwelijke landmeters van Nederland.

 

Aardrijkskunde en wiskunde

“We vertellen ze wat het Kadaster doet en leren ze waarom wij bijvoorbeeld de ruimte in Nederland in kaart brengen door te meten”, vervolgt ze. “Daarnaast vertellen we onder meer wat ze aan aardrijkskunde, maar ook wiskunde hebben in ons vak. We leggen de link tussen de theorie en de praktijk. De kinderen reageren altijd enthousiast. Ze leren veel en vinden het echt leuk.”

 

Meten is weten

Tijdens de GeoWeek komen de kinderen spelenderwijs met verschillende onderwerpen rondom geografie in aanraking. Ze gaan op bedrijfsbezoek of krijgen een gastles van een geoprofessional uit de bodem-, water-, of geo-informatiesector. Ook mogen ze zelf aan de slag met meetapparatuur van de landmeters. “We stellen alle instrumenten op, zodat ze zelf kunnen kijken en meten. Ze leren hoe je oppervlaktes kunt opmeten en door het zelf te doen, ervaren ze wat het werk van een landmeter inhoudt.”

 

We willen jongeren inspireren en de geowereld laten ontdekken

 

Geo-informatie

En dat is niet alles. Esther vertelt: “Op Topotijdreis.nl kunnen de kinderen zien hoe hun woongebied er in het verleden uitzag. Zo kan het zijn dat de woonwijk waar je nu woont, vroeger een natuurgebied was. We gaan ook aan de slag met de NAP-hoogte, de hoogte van het water. Tijdens de overstromingen in Limburg en Brabant in 2021 was geo-informatie bijvoorbeeld heel belangrijk. Zo kunnen we tijdens dergelijke rampen informatie delen met hulpdiensten en overheden ter ondersteuning. We gaan veel leren, maar vooral heel veel doen.”

 

De GeoWeek is een initiatief van het Koninklijk Nederlands Aardrijkskundig Genootschap (KNAG) en bestaat sinds 2006. Elk jaar doen zo'n vijfduizend leerlingen mee aan expedities tijdens de GeoWeek. De GeoWeek is van 30 mei tot en met 3 juni. Ben je geïnteresseerd en zou je graag willen dat de klas van jouw kind ook meedoet? Ga dan voor meer informatie naar Geoweek.nl.

Gerelateerde artikelen