Neurowetenschapper Erik Scherder gunt elk kind sport en spel

Kinderen moeten spelen, het liefste buiten met vriendjes en vriendinnetjes. Dat zegt neurowetenschapper Erik Scherder. Zo kunnen ze niet alleen hun energie kwijt, het draagt ook bij aan een gezonde mentale en fysieke ontwikkeling.

“Het buitenspelen is enorm afgenomen”, vertelt Scherder. “Kinderen zijn in plaats daarvan veel meer gaan gamen.” Dat vindt hij jammer, want juist dat buitenspelen is zo belangrijk. “Buitenspelen is exploratief, het is nooit hetzelfde. Kinderen zoeken elkaar op om te voetballen, ravotten, klimmen en klauteren. Ze leren complexe bewegingen te maken, ze maken ruzie en leggen die bij. Dat vormt een belangrijke basis voor het brein.” Zijn devies? “Kinderen zouden minstens een uur per dag buiten moeten spelen.”

Tekenen en schilderen

Ook activiteiten als tekenen, schilderen en knutselen zijn goed voor de ontwikkeling van het kinderbrein. “Creativiteit is belangrijk. Als je knipt, tekent of boetseert ben je bezig met iets ruimtelijks. Dat is ook zo als je schrijft, maar dat geldt alleen als je schrijft met pen en papier, niet als je typt op een computer of smartphone. Je bent bezig met de vorm van de letters. Past de hele zin op dezelfde lijn of moet je verder op de volgende? Creatieve bezigheden prikkelen de fantasie. Ben je blij met wat je maakt of moet je een nieuwe weg inslaan? Je moet flexibel denken om je creativiteit een kans te geven. Er komt veel bij kijken om wat moois te maken.”

“Creatieve bezigheden prikkelen de fantasie”

Potje gamen

Af en toe een potje gamen? Dat moet kunnen, vindt de neurowetenschapper. “Ook dat is ruimtelijk, en het is uitdagend om nieuwe levels te halen. Maar laat je kind maximaal een uurtje gamen per dag. Niet meer, liever minder. En laat het tussendoor buitenspelen.” En scrollen op de telefoon, Tiktok, Twitter, Facebook? “Dat is iets heel anders. Dit heeft een negatief effect op het concentratievermogen en leidt tot oppervlakkigheid.”

Scherder gunt ieder kind een jeugd met veel sport en spel. “Ik hoop dat kunst, cultuur en beweging weer een vast onderdeel van het curriculum op school wordt. Als kinderen het thuis niet meekrijgen, dat ze het dan wel op school aangeboden krijgen. Het is zo belangrijk, daar maak ik me hard voor.”

Lees ook