Gezond de zomer in met fit fluencer Denise Anna

Denise Anna Venghaus (31) had een hekel aan sporten, maar tijdens de coronapandemie geeft ze het nog één kans. Inmiddels is ze personal trainer, stond ze in de fi nale van Kamp van Koningsbrugge én werd ze twaalfde op het WK Hyrox in Chicago.

‘Mijn liefde voor sport ontstond in de lockdownperiode’, vertelt Denise Anna. ‘Veel mensen gingen wandelen en deden workouts thuis. Ik deed niet aan sport. De sportschool vond ik eng, ik voelde me er geïntimideerd en wist niet wat ik moest doen.’

Mindfulness

Wel is ze geïnteresseerd in mindfulness. ‘Ik ging mediteren en hield een dagboek bij om mijn gedachten te ordenen. Ik kwam erachter dat ik de afgelopen jaren op de automatische piloot had geleefd. Ik besloot om ook te gaan sporten om te kijken wat dat met me zou doen en dat zeker een jaar lang vol te houden.’ Denise Anna trekt haar sportkleding aan en geeft het thuis, in haar veilige haven, nog één kans. ‘Ik begon met tien minuten per week en bouwde dat steeds verder uit. Ik ging van één keer per week naar drie en uiteindelijk zelfs vier keer per week. Er kwamen bootcampklasjes. Inmiddels had ik een beetje een techniek en durfde ik daaraan mee te doen.’ Het werkte verslavend. ‘Ik was onzeker, vond mezelf niet mooi en wilde niet in het middelpunt staan. Dat veranderde door het sporten. Ik ben nog nooit zo zelfverzekerd geweest als vandaag de dag.’

“Ik was onzeker, vond mezelf niet mooi en wilde niet in het middelpunt staan. Dat veranderde door het sporten”

Kleine gewoontes

Denise Anna sport zes dagen in de week en heeft één rustdag. ‘Ik voel me bijna een Olympisch topsporter.’ Ze was te zien in Kamp van Koningsbrugge, waarin ze het tot de fi nale schopte en afgelopen april werd ze twaalfde tijdens het WK Hyrox in Chicago. ‘Dat was een waanzinnige ervaring. Ik vond het geweldig om met topfi tte mensen van over de hele wereld bij elkaar te zijn en de strijd met elkaar aan te gaan.’ Wil je zelf fi t de zomer in? Dan adviseert Denise Anna: ‘Maak de drempel zo laag mogelijk. Veel mensen besluiten – als ze fi t willen zijn in de zomer – om alleen nog maar water te drinken, gezond te eten en vijf keer per week te sporten, maar houd het leuk. Je hoeft de chips, chocola en dat wijntje niet te skippen. Ik sport veel, maar houd ook enorm van lekker eten en een drankje. Dat moet af en toe kunnen. En begin met kleine gewoontes: neem de trap in plaats van de lift, pak de fi ets in plaats van de auto en begin de dag met een halve liter water, dan heb je dat alvast in je lichaam zitten.’

Lees ook