“Als je het etiket van een blik soep leest en daar zouden allemaal dingen op staan die je niet begrijpt, dan zou je het niet eten”, stelt Dewi van de Waeter, oprichter van verzorgingsmerk The Lekker Company. “Waarom zou je het dan wel op je huid smeren?”
Toch is dat wel wat er gebeurt. “Elf jaar geleden viel me al op dat cosmetica-etiketten lastig te begrijpen zijn”, gaat Dewi verder. “Als je kijkt naar een standaard shampoofles in de supermarkt en die leest, begrijp je er niks van. Terwijl het vol zit met water, plastic en zelfs slachtafval. Het heeft toevallig een lekker geurtje, maar je hebt verder geen idee of het goed voor je is. Maar, net als met dat blik soep: je wil toch weten wat je binnenkrijgt?”
“Ik besloot daarom om te kijken of ik zelf body butters en deo’s kon maken.” Voor het experiment neemt ze een kijkje in haar keukenkastjes, die vol blijken te staan met bruikbare producten. “Baking soda bijvoorbeeld: dat gebruik je om koekjes mee te bakken, maar daar kan je ook deodorant mee maken. Baking soda stoot bacteriën af, de stankveroorzakers van zweet. Ik dacht: waarom zit dit niet in elke deodorant?”