Lifestyle Aangeboden door The Lekker Company

Dewi startte haar eigen succesvolle verzorgingsmerk: ‘Soms verbaast het me nog steeds’

Uit frustratie over de moeilijke terminologie op een gemiddeld cosmetica-etiket, start Dewi van de Waeter haar eigen verzorgingsmerk. Wat begon met honderd glazen jampotjes, groeide uit tot het succesvolle The Lekker Company. “Ik ben blij dat ons transparante en duurzame merk werkt.”

“Als je het etiket van een blik soep leest en daar zouden allemaal dingen op staan die je niet begrijpt, dan zou je het niet eten”, stelt Dewi van de Waeter, oprichter van verzorgingsmerk The Lekker Company. “Waarom zou je het dan wel op je huid smeren?”

Toch is dat wel wat er gebeurt. “Elf jaar geleden viel me al op dat cosmetica-etiketten lastig te begrijpen zijn”, gaat Dewi verder. “Als je kijkt naar een standaard shampoofles in de supermarkt en die leest, begrijp je er niks van. Terwijl het vol zit met water, plastic en zelfs slachtafval. Het heeft toevallig een lekker geurtje, maar je hebt verder geen idee of het goed voor je is. Maar, net als met dat blik soep: je wil toch weten wat je binnenkrijgt?”

“Ik besloot daarom om te kijken of ik zelf body butters en deo’s kon maken.” Voor het experiment neemt ze een kijkje in haar keukenkastjes, die vol blijken te staan met bruikbare producten. “Baking soda bijvoorbeeld: dat gebruik je om koekjes mee te bakken, maar daar kan je ook deodorant mee maken. Baking soda stoot bacteriën af, de stankveroorzakers van zweet. Ik dacht: waarom zit dit niet in elke deodorant?”

“Als je kijkt naar een standaard shampoofles in de supermarkt en die leest, begrijp je er niks van”

Ze gebruikt de baking soda – maar ook andere natuurlijke ingrediënten zoals kokosolie en shea butter - en vult zo’n honderd glazen jampotjes met haar zelfgemaakte lippenbalsem, body butter en deodorant. Vervolgens staat de ondernemer ermee op de markt in Utrecht. “Maar het viel tegen hoeveel je dan overhoudt”, geeft Dewi eerlijk toe. “Ik leefde zelfs onder de armoedegrens.”

Gelukkig mag ze op een gegeven moment haar 100 procent natuurlijke producten pitchen bij Albert Heijn, die er wel wat in ziet. “Ik moest ineens opschalen en besloot te focussen op alleen deodorant. En vanaf toen ging het hard.” Inmiddels heeft Dewi mensen in dienst, zijn er verschillende soorten deodorant in allerlei kleuren en liggen haar producten ook bij Etos, Holland & Barrett en DA.

“Soms verbaast het me nog steeds dat het me is gelukt met The Lekker Company”, aldus Dewi. “De cosmetica-industrie is vrij nep, ik ben blij dat ons transparante, vegan en duurzame merk werkt en mensen erin geloven. We groeien elk jaar en onze deodorant is een van de best verkopende natuurlijke deodorant van het land. Ik hoop dat we steeds meer mensen zullen bereiken.”

Lees ook